Dependenta de internet

Tehnologia trebuie folosita cu intelepciune si discernamant, altfel efectele produse si rezultatele obtinute sunt departe de cele asteptate de noi, ba chiar contrare – conform principiului "orice lucru dus la exces isi produce opusul".

Dependenta de internet sau de tehnologie este o tulburare de control al impulsului sau altfel spus este incapacitatea de a controla folosirea dispozitivelor mobile, internetului, jocurilor video sau online si retelelor sociale, in ciuda consecintelor negative ce rezulta in urma folosirii intensive sau chiar obsesive a acestora.

Semne de alarma

Folosirea excesiva – tehnologia poate fi folosita ca un mecanism de aparare pentru a evita constientizarea situatiilor de viata neplacute sau senzatia de plictiseala. Folosirea necontrolata, fara moderatie, poate conduce la o alterare a simtului trecerii timpului si chiar la neglijarea necesitatilor de baza (foame, somn).

 

Folosirea excesiva a tehnologiei a fost asociata cu mai multe probleme de sanatate mentala: bunastare generala psihologica in scadere, anxietate, depresie, instabilitate emotionala crescuta, satisfactie mai scazuta a vietii, cresterea nivelului de stres.

Simptome fizice si fiziologice – dureri de cap, de gat (spate, ceafa), insomnie si alte tulburari ale somnului, dereglarea si deteriorarea nutritiei.

Simptome specifice de sevraj atunci cand se incearca limitarea utilizarii tehnologiei.

Aparitia si ignorarea consecintelor negative – comportamentul continua in ciuda unor consecinte negative ca izolarea sociala, iritabilitate sau apatie, oboseala, probleme la scoala, profesionale sau relationale, minciuna, neindeplinirea obiectivelor personale sau profesionale.

Dependenta de tehnologie nu este o problema de sine statatoare ci mai degraba este un simptom, un varf de iceberg ce semnaleaza dezechilibre emotionale mai profunde.

Nu este vorba numai despre cantitatea de timp consumata cu folosirea compulsiva a dispozitivelor sau produselor digitale ci si de modul negativ in care aceasta folosire afecteaza viata persoanei din punct de vedere al sanatatii fizice si mentale, al relatiilor si performantei la munca sau la scoala.

Simptome

Verificarea compulsiva a mesajelor, mailurilor, likeurilor; Actualizarea frecventa a statusului sau uploadarea de imagini sau selfies; Sentiment de euforie sau plutire atunci cand persoana utilizeaza internetul sau produsele digitale; Retragere sociala; Pierderea interesului pentru activitati care nu includ sau nu implica folosirea telefonului sau a vreunui gadget; Sentimente de neliniste si agitatie in situatia imposibilitatii de a intra online.

Societatea este bolnava atunci cand nu ne mai punem intrebari. Devenim sclavii povestilor care ni se spun si pierdem contactul cu propria noastra experienta subiectiva

Zygmunt Bauman

Cum stim cand trecem granita de la utilizarea normala catre utilizarea problematica? Un criteriu este sa analizam scopul si motivul personal real al utilizarii. Cand viata pe internet si activitatile online incep sa ne placa mai mult si sa ne aduca mai multa satisfactie decat viata reala, atunci este indicat sa ne punem semne de intrebare si sa reflectam asupra directiei in care ne indreptam.

Cu cat stai mai mult online pe FB cu atat te compari mai mult cu altii, in defavoarea ta. Desi FB este creat sa “conecteze oameni”, de fapt, in realitate unele dintre cele mai puternice efecte pe care le are sunt izolarea emotionala, adancirea sentimentului de singuratate si depresia.

Un studiu recent a indicat faptul ca limitarea folosirii FB, Instagram si Snapchat a condus direct la o scadere a sentimentului de singuratate si depresie. In acest studiu 143 de studenti au fost impartiti in doua grupe: unii au continuat sa foloseasca social media in felul obisnuit, ceilalti au scazut folosirea cu 10 min pe zi, timp de trei saptamani, la finalul carora diferentele in starea psihica a participantilor erau clare.

“- Watsapp distruge relatiile.
– !! De ce??
– Pentru ca exclude prezenta fizica. Nu putem avea o relationare fara prezenta fizica ci doar cel mult un schimb de informatii si o foarte mare probabilitate de distorsionare. Nu exista relatii fara emotie si nu exista emotie corecta in sensul conectarii fara prezenta fizica a celuilalt. Cand reactionez la un mesaj virtual, la un text scris pe un ecran, reactionez la o proiectie a mea, la o fantezie, intrucat Celalalt este de fapt absent. Eu reactionez atunci cel mult doar la reprezentarea din mintea mea a Celuilalt, nu cu persoana reala, ceea ce inseamna ca procesarea mea este ca si cand practic celalalt nu exista in realitate. In acel moment sunt, de fapt, Singur”.

Criteriile de diagnostic propuse pentru dependenta de tehnologie

Persoana:

  1. este preocupata de internet (se gandeste in mod constant la folosirea trecuta sau viitoare a acestuia)
  2. are nevoie sa foloseasca internetul perioade mari de timp pentru a obtine satisfactie
  3. a incercat fara succes sa controleze sau sa opreasca temporar folosirea internetului si a produselor digitale
  4. este agitata, deprimata, iritabila sau are schimbari de dispozitie atunci cand incearca sa controleze folosirea internetului
  5. sta online mai mult decat este necesar sau intentionat
  6. diminueaza sau neaga riscul pierderii unei relatii semnificative, carierei, banilor cauzat de activitatea sa pe internet
  7. minte familia, prietenii, terapeutul cu privire la intensitatea si modul de folosire al internetului
  8. se foloseste de internet ca de o modalitate de a “scapa” de probleme sau de o stare emotionala neplacut

Oamenii sunt inundati de informatie prin intermediul social-media, iar procesarea unei cantitati uriase de informatii nesolicitate conduce la o crestere semnficiativa a nivelului de stres in corp si la o deteriorare a capacitatilor cognitive – fragmentarea continua a atentiei scade semnificativ capacitatea de concentrare si abilitatea de a ne planifica viitorul. In plus, nu mai avem aceeasi abilitate de a avea grija de noi insine, ceea ce ne situeaza pe o spirala descendenta rapid a calitatii vietii noastre.

Care este primul lucru pe care il fac foarte multi oameni atunci cand se trezesc dimineata? Pun mana pe telefonul mobil. Unele studii arata ca un procent de aprox 46% din populatie (66% in randul tinerilor) butoneaza online inca inainte de a se da jos din pat. Alte studii arata ca numarul de accesari zilnice ale telefonului mobil poate varia intre 80 si 300.

Avem nevoie de perioade semnificative in care sa facem detox digital. Acesta este singurul fel in care putem sa ne incarcam cu adevaratele noastre baterii si anume viata reala, interactiunile si conexiunile face-to-face. In plus, un timp de liniste, departe de zumzetul internetului ne ofera posibilitatea de a ne relaxa in mod real corpul si mintea si de a reflecta mai bine la noi insine si la viata noastra adevarata.

Puteti urmari emisiunea “Pericolul izolarii in tehnologie” accesand link-urile de mai jos.

 

Ce urmeaza ?

Daca v-a placut ce ati citit in acest articol, va astept sa ma contactati folosind pagina de contact aici.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.