Chestionar – Cat de mult amani?

Amanarea poate fi definita drept “acordarea de prioritate unor activitati de importanta redusa, in defavoarea altor activitati care fuseseră planificate sau programate”.

Tehnologia moderna – Angry Birds, Facebook, Instagram – contribuie la raspandirea acestui fenomen. La sfarsitul anilor 70, in jur de 5% din populatie se autoevalua ca fiind persoane care amana cronic, in vreme ce in ziua de azi proportia este de aprox 25%.

De fiecare data cand amanam pare ca ne relaxam temporar dar, de fapt, in realitate ne sabotam (luăm decizii care afecteaza negativ in loc sa imbunatateasca performanta). Chiar si cand facem ceva care ne place (de ex sa vedem un film) amanam adesea activitătile mai dificile, mai solicitante, chiar daca acestea sunt de fapt grozave, in favoarea unora care ne oferă o relaxare de moment.

Exista trei tipuri diferite de persoane care amana si deci trei motive diferite de amanare:

In momentul in care amanam:
– fugim in loc sa luptam – visam in loc sa actionam. Pentru a face un lucru nu trebuie sa stai sa astepti pana cand o sa ai chef de a face acel lucru. Daca ai ceva de facut, pur si simplu faci. Lasi pe maine numai lucrurile pe care stii ca nu le vei face niciodata.

1 – Meditativii – care nu pot lua o decizie. Motivatia: neluarea unei decizii ii scuteste de raspunderea pentru rezultatul evenimentelor.

2 – Cei care se Sustrag – care evita frica de esec (sau, in anumite cazuri, frica de succes). Motivatia: sunt preocupati de ceea ce cred ceilalti despre ei si prefera sa lase impresia ca le lipseste ambitia decat ca le lipseste capacitatea.

3. Perfectionistii – care nu sunt multumiti cu nimic din ceea ce fac decat daca este 100% corect. Motivatia: prefera sa nu faca nimic decat sa se confrunte cu propriile standarde exigente.

Amanarea si perfectionismul merg mana in mana.

Lipsa profunda de incredere se aliază cu fanteziile de succes inegalabil pentru a genera o situatie in care o reusita plauzibila sa devina imposibila.

Pentru persoana care amana scenariul cel mai rau este ca ceilalti sa considere ca are o Capacitate deficitara. Prefera, in schimb, sa se creada ca nu a avut Ocazia.

Chestionar – Cat de mult amani

Pentru fiecare dintre cele 11 afirmatii acorda-ti punctajul care se potriveste cu stilul tau actual

  • 0 – întotdeauna;
  • 1 – de regula;
  • 2 – uneori;
  • 3 – rareori
  1. Ii dezamagesc pe ceilalti pentru ca nu imi respect promisiunile.
  2. Am dificultati in a demara proiecte noi sau in a trece de la un proiect la altul.
  3. Ma ingrijorez ca fac greseli inainte de a ma apuca de treaba.
  4. Ma apuc mai întai de treaba mai usoară si las lucrurile dificile pentru mai tarziu.
  5. Ratez termenele-limita din cauza ca aloc prea mult timp treburilor mai putin presante.
  6. Spatiul meu de lucru este ingramadit si dezordonat.
  7. Intarzii la intalniri.
  8. Cred ca e preferabil sa visezi decat sa faci.
  9. Evit confruntarile sau situatiile neplacute, facand altceva.
  10. Prefer ca oamenii sa creada ca imi lipseste ambitia mai degraba decat creativitatea.
  11. Imi e greu sa ii refuz pe ceilalţi.

Calculeaza scorul obtinut si evaluaza rezultatul

0-11 Amanarea iti afecteaza semnificativ calitatea vieţii. Ia masuri. Acum!
12-17 Ai niste banuieli in ceea ce te priveste, dar asta este, o sa te ocupi de ele mai incolo.
18-22 E loc de mai bine dar probabil ca te descurci.
23-28 Mai ai cate o scapare din cand in cand dar in general rezolvi lucrurile.
29-33 Esti disciplinat si organizat si de regula iti faci treaba atunci cand trebuie.

Pentru a reusi sa luptam cu tiranul din mintea noastra avem nevoie sa: – ne permitem luxul de a face greseli – nu ne condamnam cand le facem – nu lasam notiunea de Perfectiune sa se amestece in conceptia noastra despre propriul Sine (“daca nu sunt perfect atunci sunt un nimeni”).

Accepta faptul ca desi standardele din mintea ta pot sa iti apara in alb si negru, cele din afara ei, din viata de zi cu zi, nu sunt deloc asa.

Cum sa reusesti

1. Vizualizeaza ceea ce vrei sa faci

Daca amani, iti vei cauta permanent alte activitati, mai ales dintre cele care nu te solicita prea tare. Distragerea este o metoda de autoreglare afectivă, o tactica de diversiune prin care iti gestionezi frica de esec. Pentru a contracara acest mecanism fa-ti un plan de actiune, închide ochii si imaginează-te punandu-l in aplicare cu succes.

2. Diseca si analizeaza sarcina de indeplinit

In timp ce iti imaginezi observa ce anume nu iti place si ce te face sa fii reticent cu privire la sarcina respectiva. Pe masura ce identifici obstacolele vei avea ocazia sa le elimini.

3. Concentreaza-te asupra viitorului

La anul pe vremea asta o sa iti para bine ca te-ai apucat acum!

4. Organizeaza-ti timpul

 Aloca o perioada clara de timp pentru a-ti face treaba, iar in acest interval te deconectezi de la tot ce nu este legat de activitatea respectiva. Fix la sfarsitul intervalului, ai grija sa nu depasesti niciun minut, te întorci la lucrurile tale obisnuite.

5. Imparte-ti timpul in unitati mai mici, fara sa mai astepti ocazia perfecta si fa ce ai de facut, partial, dar constant.

Ce urmeaza ?

Daca v-a placut ce ati citit in acest articol, va astept sa ma contactati folosind pagina de contact aici.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.