Ce este INTELIGENTA EMOTIONALA?

Ce este Inteligenta Emotionala?

Inteligenta emotionala inseamna „sa ai capacitatea rara de a te enerva pe acea persoana pe care trebuie, in masura in care trebuie, la momentul potrivit, pentru motivul potivit si in modul in care trebuie”.

Pentru a putea defini inteligenta emotionala este bine sa ne concentram pentru inceput asupra celor 2 termeni care compun acest concept:

  • inteligenta – capacitatea unui individ de a invata din experienta, acumula cunostinte si de a rationa in mod abstract in vederea atingerii scopurilor si adaptarii la mediu;
  • emotia – o activitate de raspuns a organismlui care include o combinatie de reactii psihofiziologice, sentimente si activitati cognitive (furie, tristete, teama, bucurie, surpriza, dezgust) .

Inteligenta emotionala reprezinta punctul de intersectie intre inteligenta si emotii

Inteligenta emotionala este capacitatea de a rationa asupra si in ceea ce priveste emotiile, respectiv abilitatea de a percepe in mod corect propriile emotii, de a le intelege – in vederea facilitarii gandirii si de a le gestiona in mod corect pentru a sprijini procesul dezvoltarii intelectuale si emotionale.

Definitii ale inteligentei emotionale:

Inteligenta emotionala - suma de abilitati

Mayer si Salovey definesc inteligenta emotionala ca fiind:
a) abilitatea de a percepe cat mai corect emotiile si de a le exprima;
b) abilitatea de a accede sau genera sentimente atunci cand ele faciliteaza gandirea;
c) abilitatea de a cunoaste si intelege emotiile si de a le regla pentru a promova dezvoltarea emotionala si intelectuala;
Conform teoriei lor se pot evidentia mai multe niveluri ale formarii inteligentei emotionale:

  1. evaluarea perceptiva si exprimarea emotiei;
  2. facilitarea emotionala a gandirii;
  3. intelegerea si analiza emotiilor si utilizarea cunostintelor emotionale;
  4. reglarea emotiilor pentru a provoca cresterea intelectuala;

Inteligenta emotionala - o lista de atribute si caracteristici personale si sociale

In viziunea lui Daniel Goleman constructele care compun aceasta forma a inteligentei sunt:

  • constiinta de sine;
  • auto-controlul;
  • motivatia;
  • empatia;
  • aptitudiile sociale.

Inteligenta emotionala - un set de capacitati, competente si abilitati non-cognitive care influenteaza abilitatea unei persoane de a face fata cu succes necesitatilor si presiunilor generate de adaptarea la mediu

Conform teoriei Bar-On componentele inteligentei emotionale sunt urmatoarele

  • aspectul intrapersonal
  • constientizarea propriilor emotii;
  • optimism, asertivitate;
  • respect, consideratie pentru propria persoana;
  • autorealizare;
  • independenta;
  • aspectul interpersonal;
  • empatie;
  • relatii interpersonale;
  • responsabilitate sociala;
  • adaptabilitate;
  • rezolvarea problemelor;
  • testarea realitatii;
  • flexibilitate;
  • controlul stresului;
  • toleranta la stress;
  • controlul impulsurilor;
  • dispozitia generala;
  • fericire;
  • optimism.

Ridicarea nivelului inteligentei emotionale presupune parcurgerea mai multor etape

  • identificarea propriior emotii – este utila folosirea unei liste de cuvinte care desemneaza sentimente;
  • faza de asumare a responsabilitatii pentru emotiile identificate;
  • invatarea compasiunii si empatiei – si incercarea de a le aplica in practica zi de zi.

"Empatia se refera la abilitatea de a ne raporta la sentimentele si nevoile celorlalti fara a renunta insa la propria noastra experienta emotionala"

"Empatia presupune intelegerea celuilalt, participarea la problemele sale emotionale fara a fi implicat in rezolvarea acestora"

Beneficiile dezvoltarii inteligentei emotionale

In atingerea nivelului optim de inteligenta emotionala o importanta deosebita o au diferentele de gen – femeile au o capacitate mai mare de relationare si de constientizare a emotiilor proprii si ale celorlalti, in timp ce barbatii rezista mai bine la stress.
In ceea ce priveste beneficiile dezvoltarii unui nivel inalt de IE – printre cele mai mult discutate se afla corelatia pozitva intre aceasta si abilitatile de leadership.

Nivelul inalt de inteligenta emotionala este asociat cu performante bune in urmatoarele domenii:

  • management participativ,
  • capcitatea de a comunica cu ceilalti astfel incat acestia sa se simta in largul lor,
  • echilibru intre viata personala si cea profesionala,
  • construirea si mentinerea de relatii interpersonale bune atat cu superiorii cat si cu subalternii,
  • capacitatea de a lua decizii,
  • gestionarea in mod echitabil a problemelor cu care se confrunta angajatii,
  • capacitatea de a ramane calm dupa declansarea unei crize si de a se reface rapid in urma unui esec,
  • capacitatea de a face fata si de a depasi obstacolele in mod independent sau cu ajutor in partea altora, dar fara a depinde de acesta
  • nivel inalt de asertivitate.

Ce urmeaza ?

Daca v-a placut ce ati citit in acest articol, va astept sa ma contactati folosind pagina de contact aici.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.