Ce este Inteligenta Emotionala?
Inteligenta emotionala inseamna „sa ai capacitatea rara de a te enerva pe acea persoana pe care trebuie, in masura in care trebuie, la momentul potrivit, pentru motivul potivit si in modul in care trebuie”.
Pentru a putea defini inteligenta emotionala este bine sa ne concentram pentru inceput asupra celor 2 termeni care compun acest concept:
- inteligenta – capacitatea unui individ de a invata din experienta, acumula cunostinte si de a rationa in mod abstract in vederea atingerii scopurilor si adaptarii la mediu;
- emotia – o activitate de raspuns a organismlui care include o combinatie de reactii psihofiziologice, sentimente si activitati cognitive (furie, tristete, teama, bucurie, surpriza, dezgust) .
Inteligenta emotionala reprezinta punctul de intersectie intre inteligenta si emotii
Inteligenta emotionala este capacitatea de a rationa asupra si in ceea ce priveste emotiile, respectiv abilitatea de a percepe in mod corect propriile emotii, de a le intelege – in vederea facilitarii gandirii si de a le gestiona in mod corect pentru a sprijini procesul dezvoltarii intelectuale si emotionale.
Definitii ale inteligentei emotionale:
Inteligenta emotionala - suma de abilitati
Mayer si Salovey definesc inteligenta emotionala ca fiind:
a) abilitatea de a percepe cat mai corect emotiile si de a le exprima;
b) abilitatea de a accede sau genera sentimente atunci cand ele faciliteaza gandirea;
c) abilitatea de a cunoaste si intelege emotiile si de a le regla pentru a promova dezvoltarea emotionala si intelectuala;
Conform teoriei lor se pot evidentia mai multe niveluri ale formarii inteligentei emotionale:
- evaluarea perceptiva si exprimarea emotiei;
- facilitarea emotionala a gandirii;
- intelegerea si analiza emotiilor si utilizarea cunostintelor emotionale;
- reglarea emotiilor pentru a provoca cresterea intelectuala;
Inteligenta emotionala - o lista de atribute si caracteristici personale si sociale
In viziunea lui Daniel Goleman constructele care compun aceasta forma a inteligentei sunt:
- constiinta de sine;
- auto-controlul;
- motivatia;
- empatia;
- aptitudiile sociale.
Inteligenta emotionala - un set de capacitati, competente si abilitati non-cognitive care influenteaza abilitatea unei persoane de a face fata cu succes necesitatilor si presiunilor generate de adaptarea la mediu
Conform teoriei Bar-On componentele inteligentei emotionale sunt urmatoarele
- aspectul intrapersonal
- constientizarea propriilor emotii;
- optimism, asertivitate;
- respect, consideratie pentru propria persoana;
- autorealizare;
- independenta;
- aspectul interpersonal;
- empatie;
- relatii interpersonale;
- responsabilitate sociala;
- adaptabilitate;
- rezolvarea problemelor;
- testarea realitatii;
- flexibilitate;
- controlul stresului;
- toleranta la stress;
- controlul impulsurilor;
- dispozitia generala;
- fericire;
- optimism.
Ridicarea nivelului inteligentei emotionale presupune parcurgerea mai multor etape
- identificarea propriior emotii – este utila folosirea unei liste de cuvinte care desemneaza sentimente;
- faza de asumare a responsabilitatii pentru emotiile identificate;
- invatarea compasiunii si empatiei – si incercarea de a le aplica in practica zi de zi.
"Empatia se refera la abilitatea de a ne raporta la sentimentele si nevoile celorlalti fara a renunta insa la propria noastra experienta emotionala"
"Empatia presupune intelegerea celuilalt, participarea la problemele sale emotionale fara a fi implicat in rezolvarea acestora"
Beneficiile dezvoltarii inteligentei emotionale
In atingerea nivelului optim de inteligenta emotionala o importanta deosebita o au diferentele de gen – femeile au o capacitate mai mare de relationare si de constientizare a emotiilor proprii si ale celorlalti, in timp ce barbatii rezista mai bine la stress.
In ceea ce priveste beneficiile dezvoltarii unui nivel inalt de IE – printre cele mai mult discutate se afla corelatia pozitva intre aceasta si abilitatile de leadership.
Nivelul inalt de inteligenta emotionala este asociat cu performante bune in urmatoarele domenii:
- management participativ,
- capcitatea de a comunica cu ceilalti astfel incat acestia sa se simta in largul lor,
- echilibru intre viata personala si cea profesionala,
- construirea si mentinerea de relatii interpersonale bune atat cu superiorii cat si cu subalternii,
- capacitatea de a lua decizii,
- gestionarea in mod echitabil a problemelor cu care se confrunta angajatii,
- capacitatea de a ramane calm dupa declansarea unei crize si de a se reface rapid in urma unui esec,
- capacitatea de a face fata si de a depasi obstacolele in mod independent sau cu ajutor in partea altora, dar fara a depinde de acesta
- nivel inalt de asertivitate.
Ce urmeaza ?
Daca v-a placut ce ati citit in acest articol, va astept sa ma contactati folosind pagina de contact aici.