Vrei să te schimbi? Afla in ce stadiu esti!

Stadiile schimbarii

Prochaska si DiClemente (1992) au dezvoltat un model care descrie stadiile pe care o persoana le traverseaza in procesul de schimbare a comportamentului sau.

Cunosti pe cineva care ar avea nevoie de o schimbare si nu stii cum sa il ajuti?

Acesti autori au identificat urmatoarele 6 stadii ale schimbarii: precontemplare, contemplare, pregatire, actiune, mentinere, recadere si revenire.

PRECONTEMPLARE

Desi intr-o anumita forma persoana recunoaste si constientizeaza faptul ca undeva exista o problema, oamenii aflati in acest stadiu nu au absolut nici o intentie de a face vreo modificare a comportamentului lor in urmatoarele 6 luni.

Este posibil ca, in acest stadiu, persoana sa vada comportamentele sale problematice mai degraba intr-o maniera pozitiva decat negativa.

Mecanismele de aparare pot fi negarea, minimizarea, rationalizarea, rezistenta.

CONTEMPLARE

Persoanele aflate in acest stadiu incep sa se gandeasca la modalitati de a face anumite modificari in viata lor, in comportamentul lor, dar nu au intreprins inca nimic concret. In aceasta etapa oamenii incep sa evalueze situatia din perspectiva cost-beneficii.

Schimbarea este uneori foarte dificila, mai ales in lipsa resurselor suficiente, iar greutatea schimbarii poate cantari mai mult decat greutatea starii curente.

PREGATIRE

In acest stadiu persoana a facut deja un angajament cu sine pentru a se schimba si isi dezvolta obiective, prioritati si un plan de actiune. Clientul in terapie poate inca sa mai experimenteze o usoara ambivalenta si sa penduleze inainte si inapoi sau intre diferite alternative de actiune, pentru o perioada considerabila de timp.

Oamenii nu trec direct si rapid la actiune odata ce si-au intocmit un plan.

ACTIUNE

Aceasta etapa este scurta si dureaza in general pana la 6 luni.

Persoanele in acest stadiu sunt gata sa puna in aplicare noile comportamente corespunzatoare schimbarilor pe care le doresc in vietile lor. Schimbarea este finalizata prin implementarea planurilor pe care le-au facut in etapele anterioare.

MENTINERE

Este un stadiu de continuare pe termen lung a schimbarilor care au fost puse in practica in timpul etapei de Actiune. Acum se implementeaza schimbarile permanente ale stilului de viata, se exploreaza declansatorii, evenimentele sau stimulii din mediu care determina nevoia de a relua vechile comportamente.

RECADERE si RECUPERARE

Daca in terapie un client are o recadere si se reintoarce la vechile comportamente, iese din stadiul Acţiune/Menţinere – in acest caz este nevoie sa reevalueze motivatia pentru schimbare din noul punct de vedere. Unii oameni se pot intoarce la stadiul Precontemplare sau Contemplare, altii in Pregătire/Acţiune. Terapeutul ajuta clientul sa distinga daca este vorba de o recadere minora sau de o reintoarcere efectiva la vechile tipare de comportament.

Terapeutul ajuta clientul sa transforme recaderea intr-o experienţa de invatare: clientul poate acum descoperi aspecte noi despre sine si despre motivele recaderii.

In terapie clientii invata moduri noi de a gestiona stresul, de a se relaxa si de a gasi bucurie in viata lor.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.